Aangehouden met coke

GonzoGrasshopper

Bewuste gebruiker
Goedemorgen!
Gisteravond werd ik hardhandig aangehouden door de politie op de zomerfeesten in Nijmegen. om dat ze vermoedden dat ik aan het dealen was. (Ik was aan het snuiven met een maat) Ik heb gelijk netjes aangegeven waar het was en dat het waarschijnlijk nog maar 0,2 gram was. Ze hebben mijn ID kaart bekeken, of deze is gescand dat weet ik niet maar verder niks genoteerd of iets dergelijks. Ik ben verder nooit in aanraking met de politie geweest. Toch vertelde hij me dat ik hier een bon van ga ontvangen.

Is dat ook echt zo of zal ik hier waarschijnlijk niks meer van horen? Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring?

ljuv

DF-koningin
Ze hoeven je ID kaart niet te scannen om een procesverbaal op te maken. Ze kunnen je gegevens makkelijk vinden in hun systeem en klaarzetten om later af te handelen… Als het om zulke kleine hoeveelheden gaat, kun je een strafbeschikking/ boete verwachten op basis van artikel 2 van de Opiumwet (drugsbezit) of op basis van de APV van Nijmegen, die is een aantal jaar geleden aangescherpt met betrekking tot drugs.
Maar… er zijn ook veel gevallen waarin helemaal geen opvolging is. Brievenbus in de gaten houden dus…

Lemmy

Badass junkie
Goedemorgen!
Gisteravond werd ik hardhandig aangehouden door de politie op de zomerfeesten in Nijmegen. om dat ze vermoedden dat ik aan het dealen was. (Ik was aan het snuiven met een maat) Ik heb gelijk netjes aangegeven waar het was en dat het waarschijnlijk nog maar 0,2 gram was. Ze hebben mijn ID kaart bekeken, of deze is gescand dat weet ik niet maar verder niks genoteerd of iets dergelijks. Ik ben verder nooit in aanraking met de politie geweest. Toch vertelde hij me dat ik hier een bon van ga ontvangen.

Is dat ook echt zo of zal ik hier waarschijnlijk niks meer van horen? Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring?

Dat wordt inderdaad afwachten: was het je eerste keer, was het een grote hoeveelheid? Natuurlijk, als je enkel maar je ID hebben bekeken is er grote kans dat je er niks meer van zult horen. Doch...

GonzoGrasshopper

Bewuste gebruiker
Dat wordt inderdaad afwachten: was het je eerste keer, was het een grote hoeveelheid? Natuurlijk, als je enkel maar je ID hebben bekeken is er grote kans dat je er niks meer van zult horen. Doch...
Ja eerste keer en ik denk dat er 0,3gr was. Hopelijk word ik bespaard dan

Neo-Shulginist

Badass junkie
Goedemorgen!

Normaal gesproken wordt een gebruikershoeveelheid van maximaal een halve gram cocaïne gedoogd (omdat gebruik niet strafbaar is en het OM erkent dat drugsbezit van een kleine hoeveelheid een aanwijzing voor gebruik kan zijn). Dus dan wordt de cocaïne in beslag genomen maar gebeurt er verder niks.

Verder hangt het een beetje af van wat je precies tegen de politie hebt gezegd. Want die gebruikershoeveelheid is voor eigen gebruik. Delen met andere mensen kan inderdaad als dealen gezien worden. Dus daarom kan je beter niet eerlijk vertellen dat je jouw cocaïne samen met een vriend hebt gebruikt.

Mocht je een brief krijgen over een boete of andere strafbeschikking, betaal die dan niet direct, maar raadpleeg even een advocaat en ga in bezwaar. Richt je verdediging op dat het om eigen gebruik ging en om een kleine gebruikershoeveelheid. Als je dat doet kan je vrijgesproken worden van een overtreding van de Opiumwet. Betaal je de boete voor een overtreding van de Opiumwet, dan komt dat op je strafblad terecht en dat kan ook andere implicaties hebben. Je kan dan in sommige gevallen moeite hebben met het krijgen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), en je mag dan ook niet meer de Verenigde Staten inreizen. Als het gaat om een boete vanwege een overtreding van de plaatselijke APV dan zijn de implicaties niet zo groot.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: XMR

Raver

Badass junkie
Ik heb een strafblad overgehouden na aanhouding op ADE. Drugsbezit.

Wel had ik een halve gram speed mee en 3 xtc pillen.

Wel snelrecht toen bij een advocaat meteen nadat ik was gearresteerd.

• Care
Waarderingen: XMR

Kordie

DF-koning
Langsgaan met id bij politiebureau en navragen. Hoef je niet zolang in spanning te zitten. Dan weet je of je wat kan verwachten.

Bovenaan