Gezien je jezelf al vermoeidheid noemt zou ik niet voor de betablokkers gaan, lagere hartslag word je rustiger en zul je meer last krijgen van je vermoeidheid. Speed werkt daarentegen wel goed tegen vermoeidheid en je zelfvertrouwen. Betablokkers bevorderen je zelfvertrouwen niet maar onderdrukken de zenuwen door je hartslag te verlagen. Speed zorgt wel voor extra zelfvertrouwen maar laat je hart ook nog eens sneller kloppen. Hierdoor kunnen gedachten door je hoofd gaan spoken waardoor je toch weer kunt gaan twijfelen aan je zelf. Daarnaast zal je op momenten dat je moet wachten juist meer zenuwtrekjes krijgen, hoewel je deze vaak zelf niet merkt als je in gedachten bent verzonken.
Een scheut drank werkt vaak het beste bij een presentatie o.i.d., hoewel ik me in kan denken dat dit de zangprestaties minder ten goede kan komen.. Bij speed zullen de zangprestaties wel toenemen denk ik, mits je de avond van het optreden begint met gebruiken en niet al een week bezig bent zodat je tijdens het optreden zelf nog geen droge bek krijgt want dan ben ik bang dat je zangprestaties er behoorlijk aan onderdoor zullen gaan.
Mocht je speed gaan gebruiken dan zou ik er pas op de avond zelf mee beginnen en zorgen dat je van tevoren (eventueel de dagen ervoor) gaat drinken, drinken, drinken! Een droge muil is er vaak van het ene op het andere moment en word meestal veroorzaakt doordat je gaat zweten (als het je eerste avond is i.i.g.). Enige vochtreserves zijn geen overbodige luxe. Mocht je toch een droge harses krijgen dan zo snel mogelijk, zoveel mogelijk water naar binnen klokken. Meteen na een aantal glazen water is je mond geen woestijn meer en heeft je lichaam weer wat te transpireren.
Bij matig gebruik of geen extreme lichamelijke inspanningen is de kans op de droge bek die ik beschreven heb niet erg groot tijdens een optreden. De kans dat je het krijgt is vooral groot als je gebruikt tijdens het sporten of tijdens het werken (geen kantoorwerk..).
Een droge mond door zweten kan in een korte tijd extreem hard opkomen, het ene moment is hij normaal en het andere moment kan je niet meer praten omdat je tong en gehemelte aan elkaar plakken en doet een keer slikken echt pijn.