Persoonlijkheidsstoornissen

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Eens. Fascinatie kan ik begrijpen, het menselijk brein IS fascinerend, maar verliefdheid niet. Dan ben je gestoord. Type hakekruis tattoo in je gezicht.
Als je gecharmeerd bent door iemand waarvan je weet dat 'ie tientallen mensen heeft gemarteld en vermoordt, wordt het misschien tijd voor een grondige zelfreflectie.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Anders Breijvik iemand? Die als laffe hond met een Ruger mini 14 kaliber 5.56 tieners (TIENERS!) afsachtte op het eiland utoya die geen enkele kans op ontsnappen haddden? De meest laffe daad die je kan doen? Hoe kan je als mens zoiets rondkrijgen in je hoofd?

Ik heb er heel lang over nageacht. Eigenlijk sinds ik het op het nieuws hoorde. En tot op de dag van vandaag. Nee. Ik kan me niet voorstellen hoe je dat voor elkaar krijgt. Hoe je dat in godsnaam voor elkaar krijgt in je hoofd. Ik krijg het niet voor elkaar.
Ik ben drie jaar na die afslachting vlakbij Utøya langsgereden. Je ziet het liggen vanaf het vasteland. Heel apart om je te beseffen dat een paar jaar geleden een maniak op dat nu rustig lijkende eilandje 77 mensen om het leven bracht.

Maar waar haal je 5.56 vandaan?

Die 77 is het totaal van dat schieten op Utøya en die bomaanslag geloof ik.

Purplext

Badass junkie
Ik ben drie jaar na die afslachting vlakbij Utøya langsgereden. Je ziet het liggen vanaf het vasteland. Heel apart om je te beseffen dat een paar jaar geleden een maniak op dat nu rustig lijkende eilandje 77 mensen om het leven bracht.

Maar waar haal je 5.56 vandaan?

Die 77 is het totaal van dat schieten op Utøya en die bomaanslag geloof ik.
5.56 is het kaliber van het wapen, niet het aantal tieners 😂

Spyro

DF-koning
Je ziet heel vaak normale(?) vrouwen helemaal weg zwijmelen bij de verschrikkelijkste mannen. Zelfs als ze weten wat ze gedaan hebben of juist als ze weten wat ze gedaan hebben. Mannen die in de gevangenis zitten: seriemoordenaars, misbruikers. En die dan liefdesbrieven ontvangen van die vrouwen.

Bijzonder.
Klopt inderdaad. Zelf vind ik Bundy extreem charmant ook. Ik was er zo ingetrapt denk ik. (Als ik zijn geschiedenis op dat moment niet zou weten)

Maar als ik geweten had dat hij zoveel vrouwen verkracht en vermoord had, dan zou voor mij de lol er meteen af zijn.

Bundy is gewoon charmant, weet precies wat hij wel/niet moet zeggen, zelfverzekerd en intelligent en ergens wat mysterieus. Ik snap het wel.

En je hebt daar inderdaad gelijk in. Die mannen krijgen ontzettend veel fan mail. Vrouwen bieden zich allemaal aan.

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat vrouwen een man afwijzen omdat ze “te lief” zijn? Het is eigenlijk echt gestoord. Ik ben wel benieuwd hoe dit komt. 🤔

Spyro

DF-koning
Als je gecharmeerd bent door iemand waarvan je weet dat 'ie tientallen mensen heeft gemarteld en vermoordt, wordt het misschien tijd voor een grondige zelfreflectie.
Ik heb dat bij de vrouw van Nico Claux. Hij is vrijgelaten een tijd terug, terwijl hij een kannibaal was/is. En zijn vriendin is er helemaal oké mee. Je zou maar iedere avond in bed liggen met iemand waarvan je weet dat hij mensen eet. 😳 Hun hele woning staat ook vol meer eerbetonen en verzamel stukken van seriemoordenaars, echte schedels etc. Ik vind het erg bijzonder.

Gecharmeerd zijn van de persoon kan imo wel, alleen als je verder kijkt dan alleen de buitenkant mag je toch hopelijk wel snel afknappen op zo iemand. Brrr.

Spyro

DF-koning
Het is een fabel dat antisociale persoonlijkheidsstoornis/psychopathie vaker voorkomt met hoge intelligentie. Het is waarschijnlijk wel zo dat mensen die zowel antisociaal en intelligent zijn dit vaak beter/langer kunnen maskeren. Maar er is geen significante link tussen psychopathie en intelligentie. Gemiddeld zijn mensen met deze persoonlijkheidsstoornis dus niet dommer of slimmer dan mensen zonder deze stoornis.

Veruit de meeste psychopaten zijn tevens geen moordenaars trouwens, dit zeg jij ook niet, maar dit beeld wordt veel te vaak geschetst via media. Wel komen ze door hun gedrag vaker in aanraking met justitie.

OT: Ik ben vanuit mijn achtergrond, psychologie, ook erg geïnteresseerd in psychopathologie en kijk om deze reden best wat true crime (een beetje mijn guilty pleasure). Ik vind vooral eerlijke beschouwingen, docu’s en het kijken van ‘ruwe’ interrogations interessant. Hou absoluut niet van overtheatraal (vaak Amerikaans) sensatie-gedoe, waarin misdadigers/moordenaars regelmatig bijna als een soort helden of celebrity’s worden neergezet. Dat laatste stoort me echt enorm. Maar de grenzen zijn dun bij sommige misdaadkanalen of documentaires.
Klopt wat je zegt. Vaak is het ook juist het tegenovergestelde. Mensen met een heel laag IQ die gaan moorden. Vaak ook omdat ze een stuk empathie niet hebben. Of de gevoelens die normaal gesproken tegen je zouden zeggen “doe dit nu niet, dat heeft gevolgen” ontbreekt bij ze.

Soms worden ze zo geboren, soms zo gemaakt door bepaalde gebeurtenissen.

Maar het is wel een feit dat een aantal serial killers van extreem hoge intelligentie waren. Ik weet even de namen even niet meer, maar er zijn meerdere killers geweest waarvan ze het brein daarna wilde onderzoeken. Heel interessant!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Klopt inderdaad. Zelf vind ik Bundy extreem charmant ook. Ik was er zo ingetrapt denk ik. (Als ik zijn geschiedenis op dat moment niet zou weten)

Maar als ik geweten had dat hij zoveel vrouwen verkracht en vermoord had, dan zou voor mij de lol er meteen af zijn.

Bundy is gewoon charmant, weet precies wat hij wel/niet moet zeggen, zelfverzekerd en intelligent en ergens wat mysterieus. Ik snap het wel.

En je hebt daar inderdaad gelijk in. Die mannen krijgen ontzettend veel fan mail. Vrouwen bieden zich allemaal aan.

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat vrouwen een man afwijzen omdat ze “te lief” zijn? Het is eigenlijk echt gestoord. Ik ben wel benieuwd hoe dit komt. 🤔
Nice guy syndroom denk ik. Een vrouw wil dat een man een gevaarlijk randje heeft. Zit al honderden duizenden jaren in de biologie. Voor bescherming. Alleen is dit geen randje meer, maar door en door kwaadaardig en gevaarlijk.

Spyro

DF-koning
Nice guy syndroom denk ik. Een vrouw wil dat een man een gevaarlijk randje heeft. Zit al honderden duizenden jaren in de biologie. Voor bescherming. Alleen is dit geen randje meer, maar door en door kwaadaardig en gevaarlijk.
Ik denk ergens dat die vrouwen toch een kink of fetisj moeten hebben? Want waarom zou je anders kicken op iemand die verkracht en moord? Dan gaat er toch iets niet helemaal lekker in je pan.

Maar verder een beetje een bad guy snap ik wel ja.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk ergens dat die vrouwen toch een kink of fetisj moeten hebben? Want waarom zou je anders kicken op iemand die verkracht en moord? Dan gaat er toch iets niet helemaal lekker in je pan.

Maar verder een beetje een bad guy snap ik wel ja.
Ja klopt maar ik doelde daar even op dit wat je zei:

In zo'n geval is een man gewoon téveel een nice guy denk ik.

Ergens is het begrijpelijk van die vrouwen (niet de vrouwen die kicken op een seriemoordenaar). Ze willen iemand die hun ook kan beschermen mocht het nodig zijn.

Casrus

DF-koning
Klopt wat je zegt. Vaak is het ook juist het tegenovergestelde. Mensen met een heel laag IQ die gaan moorden. Vaak ook omdat ze een stuk empathie niet hebben. Of de gevoelens die normaal gesproken tegen je zouden zeggen “doe dit nu niet, dat heeft gevolgen” ontbreekt bij ze.

Soms worden ze zo geboren, soms zo gemaakt door bepaalde gebeurtenissen.

Maar het is wel een feit dat een aantal serial killers van extreem hoge intelligentie waren. Ik weet even de namen even niet meer, maar er zijn meerdere killers geweest waarvan ze het brein daarna wilde onderzoeken. Heel interessant!
Vond Charlize Theron als Aileen Wuornos erg goed in Monster.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Je ziet heel vaak normale(?) vrouwen helemaal weg zwijmelen bij de verschrikkelijkste mannen. Zelfs als ze weten wat ze gedaan hebben of juist als ze weten wat ze gedaan hebben. Mannen die in de gevangenis zitten: seriemoordenaars, misbruikers. En die dan liefdesbrieven ontvangen van die vrouwen.

Bijzonder.

Ik herken hier gelukkig zelf niets in.

Ik kan in een film de ‘villain’/gestoorde mannelijke antagonist vaker nog wel sort of sexy/aantrekkelijk vinden, interessant(er) dan de good guy, dit had ik als kind al bij tekenfilms. Dus ik snap gevoelsmatig dan ergens misschien nog wel waar dit vandaan komt. Zeker als-ie er goed uitziet, en tegelijkertijd lekker weird-fout is.

Maar bij mij beperkt zich dat 100% tot fictieve situaties. Als ik weet dat het niet geacteerd/geen fictie is, als een persoon dus echt zo is, valt die aantrekking van een bad guy voor mij in zijn geheel weg. In werkelijkheid moet ik hier niks van hebben. Integendeel. Iemand kan ‘objectief’ nog zo knap zijn, als ik iemands persoonlijkheid lelijk vind, zie ik dat eerste ook niet meer. Zou ook nooit seks kunnen hebben met een duidelijk ‘slechte’ persoon, hoe ontzettend knap op papier of goed in bed dan ook.

Ik val op empathische, lieve, intelligente, goede mannen. Ik heb ook nooit kunnen begrijpen waarom sommige vriendinnen keer op keer weer in diezelfde valkuil lopen om op foute kerels te vallen die niet goed voor ze zijn. En dan hebben ze een keer een i.m.o. echt toffe vent te pakken, en dan is-ie ineens ‘te lief/zachtaardig’ of iets dergelijks. Dan denk ik: NEE! Hij is niet te soft! Je hebt eindelijk iets fatsoenlijks beet! Je vorige dates waren egoïstische eikels! Of zelfs ronduit narcisten. Maar ja, ik moet voorzichtig zijn met mijn reacties dan altijd, want het is niet aan mij. En als het er niet is, de aantrekking, is het er niet. Maar zo zonde.

Troost: bij lange na niet alle vrouwen zijn dus zo. 😄

Dat vrouwen (serie)moordenaars brieven schrijven is een extreme versie hiervan en vind ik hartstikke gestoord. Zeer verwerpelijk zelfs. Bah.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
De fascinatie wel. Het verliefd worden op die mensen die andere mensen de meest afschuwelijke dingen aandoen niet. Dan zit er ook een steekje los bij jezelf.

Exact dit. De fascinatie: duizend procent. Niet de aantrekking. Kan ik niet bij. Maar als dit iemands fetisj/afwijking is, oké, prima, maar dat iemand er dan ook echt naar handelt (brieven schrijven naar zo’n monster), nee, dan heb je het echt niet begrepen. 🤢

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb ook nooit kunnen begrijpen waarom sommige vriendinnen keer op keer weer in diezelfde valkuil lopen om op foute kerels te vallen die niet goed voor ze zijn. En dan hebben ze een keer een i.m.o. echt toffe vent te pakken, en dan is-ie ineens ‘te lief/zachtaardig’ of iets dergelijks. Dan denk ik: NEE! Hij is niet te soft! Je hebt eindelijk iets fatsoenlijks beet! Je vorige dates waren egoïstische eikels! Of zelfs ronduit narcisten. Maar ja, ik moet voorzichtig zijn met mijn reacties dan altijd, want het is niet aan mij. En als het er niet is, de aantrekking, is het er niet. Maar zo zonde.
Dit is allemaal niet zo gek.

Die vrouwen zijn jarenlang met dominante types omgegaan. Klootzakken wellicht, maar dominant en de alpha in de relatie. Dan wordt zo'n vrouw vervolgens niet warm (en nat) van zo'n zachtaardige voetveeg. Het is geen toeval dat er dan geen aantrekking is.

Nogal een dilemma, want ze zijn gewend geraakt aan dergelijke egoïstische eikels. Dat ís het type dat ze aantrekkelijk vinden. Verstandelijk weten ze dat hun nieuwe zachtaardige vriendje in theorie goed voor ze is, maar ze voelen het niet. Dus dan keer op keer maar weer een eikel proberen en proberen hem te temmen, wat natuurlijk nooit gaat lukken, want het is een eikel. Dan toch maar weer een nice guy die bereid is ze de hele wereld te geven, want de tijd begint ook te dringen, maar de aantrekking is er simpelweg niet.

Gek spelletje.

Lemmy

Badass junkie
Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet alleen over moordernaars, necrofielen en verkrachters he mensen.

Amber Heard heeft Borderline & Histrionic Personality Disorder, en ook dat vond ik boeiend genoeg om er meer over te lezen, los van deze zaak. Ik bedoel: had er nooit een proces geweest had ik me ook in die twee disorders verdiept. Van de tweede, een theatrale persoonlijkheidsstroonis, had ik tot dan nog nooit gehoord.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet alleen over moordernaars, necrofielen en verkrachters he mensen.

Amber Heard heeft Borderline & Histrionic Personality Disorder, en ook dat vond ik boeiend genoeg om er meer over te lezen, los van deze zaak. Ik bedoel: had er nooit een proces geweest had ik me ook in die twee disorders verdiept.
Ja, zeker ook interessant dat soort asociale types. Heb die zaak met interesse en ongeloof gevolgd destrijds. Wat een mens die Heard.

Lemmy

Badass junkie
Jazeker.
Voorliefde voor vrouwelijke seriemoordenaars.
Denk aan Myra Hindley, Rose West, Aileen Wuornos.

Ja en het feit dat psychopathie ook bij vrouwen bestaat, maar daar nog niet veel onderzoek naar gedaan is:

Felis

Belezen gebruiker
De fascinatie wel. Het verliefd worden op die mensen die andere mensen de meest afschuwelijke dingen aandoen niet. Dan zit er ook een steekje los bij jezelf.
Deze vrouwen hebben zeker problemen, sommigen willen media-aandacht, anderen hebben het helpersyndroom (in Hamburg werd een therapeut verliefd op een sadistische seriemoordenaar en hielp hem ontsnappen, echt gek), de derde voelt zich gevleid als iemand veilig in de gevangenis zit en dan hij zal niet van haar weglopen of haar bedriegen.
Maar ze zijn allemaal op de een of andere manier verstoord

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Leef zelf met ADHD mixed with ASPD. Geloof me wanneer ik zeg, dat dit niet iets is om gefascineerd over te zijn.
Zonder therapie zat ik hier nou niet te typen.

Lemmy

Badass junkie
Niet dus.

EDIT; ADHD & BPD, ASPD & NSPD.. komen qua symptomen voor 80% - 90% overeen, aangezien je je verdiept in deze shit zou je toch wel moeten weten.

Wel dus, en voor de rest bent u welkom in dit topic, maar als het is om wat te komen lullen zonder mij persoonlijk te kennen blijf hier maar beter uit weg.

Capiche? :smirk:

Felis

Belezen gebruiker
Veel mensen hebben psychologische diagnoses, maar ik denk dat het onderwerp hier is: "Waarom mensen gefascineerd zijn door seriemoordenaars" en dat het vooral gaat over antisociale persoonlijkheidsstoornissen.

ADHD, borderline, PTSS en andere diagnoses maken van niemand een seriemoordenaar, maar sociopathie wel (hoewel er natuurlijk sociopaten zijn die geen moord plegen, niet elke sociopaat is een seriemoordenaar, maar elke seriemoordenaar is een sociopaat)

Natuurlijk kan een paranoïde schizofreen een gruwelijke moord plegen, of kan een borderliner iemand in woede neersteken, maar als hij bijkomt, zal hij daar diep spijt van krijgen.
Nooit een sociopaat.
Hij heeft gewoon geen spijt, het enige waar hij spijt van heeft is zijn fout waardoor hij betrapt werd

Lemmy

Badass junkie
Veel mensen hebben psychologische diagnoses, maar ik denk dat het onderwerp hier is: "Waarom mensen gefascineerd zijn door seriemoordenaars" en dat het vooral gaat over antisociale persoonlijkheidsstoornissen.

ADHD, borderline, PTSS en andere diagnoses maken van niemand een seriemoordenaar, maar sociopathie wel (hoewel er natuurlijk sociopaten zijn die geen moord plegen, niet elke sociopaat is een seriemoordenaar, maar elke seriemoordenaar is een sociopaat)

Natuurlijk kan een paranoïde schizofreen een gruwelijke moord plegen, of kan een borderliner iemand in woede neersteken, maar als hij bijkomt, zal hij daar diep spijt van krijgen.
Nooit een sociopaat.
Hij heeft gewoon geen spijt, het enige waar hij spijt van heeft is zijn fout waardoor hij betrapt werd

Nee het onderwerp is "mentale afwijkingen".

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker

Nooit een sociopaat.
Ook in ASPD (Anti Social personality disorder) zijn zo verschillende varianten wel hoor, niet iedereen is een sociopaat. Maar aan topic starter zen reacties te denk ik eerder aan Narcicism personality disorder, met de neiging aandacht te krijgen om zen gedrag. anders maak je dit soort shit niet aan.

Lemmy

Badass junkie
Ook in ASPD (Anti Social personality disorder) zijn zo verschillende varianten wel hoor, niet iedereen is een sociopaat. Maar aan topic starter zen reacties te denk ik eerder aan Narcicism personality disorder, met de neiging aandacht te krijgen om zen gedrag. anders maak je dit soort shit niet aan.

Gerapporteerd wegens persoonijke aanvallen m'n jong.

N3K0

Badass junkie
Ik heb ooit een relatie gehad met iemand die TBS heeft. 🙈
1.5 jaar later eindigde het in huiselijkgeweld. (Goh verassend he)

Soms maakt een mens( ik in dit geval) domme keuzes. En geloofde ik teveel in het beeld van hem wat ik in mijn hoofd had.
Dat hij het anders wou en weer een normaal leven kon opbouwen inde maatschappij.

Soms is oordelen misschien beter dan denk ach iedereen heeft een verleden who am I to judge :lolol: 🙈

Bovenaan